CSV of XML bestand vertalen?
E-commerce heeft een revolutie teweeggebracht in de manier waarop bedrijven werken, waardoor het voor hen gemakkelijker is geworden om een wereldwijd publiek te bereiken. Een van de belangrijkste onderdelen van een online winkel is de mogelijkheid om producten op verschillende marktplaatsen aan te bieden, waaronder Google Shopping, Amazon en andere platforms. Voor bedrijven die in meerdere landen actief willen zijn, kunnen taalbarrières echter een belangrijk obstakel vormen. Zeker als het bedrijf nog geen eigen website in die taal heeft.
Om als bedrijf uw producten beschikbaar te maken voor klanten over de hele wereld, moet u productinformatie verstrekken in de taal van de doelgroep. Dit is waar de vertaling van XML- of CSV-bestanden cruciaal wordt. Deze bestanden bevatten productinformatie zoals de productnaam, beschrijving, prijs en andere details die nodig zijn om een productvermelding te maken.
Om adverteren op platforms als Google Shopping en Amazon mogelijk te maken, moeten bedrijven deze productvermeldingen in het juiste formaat en in de juiste taal aanleveren. Dit zorgt ervoor dat de productinformatie nauwkeurig wordt weergegeven aan potentiële klanten, wat resulteert in meer verkoop en inkomsten voor het bedrijf.
Vertalen CSV- en XML-feeds
Het vertalen van XML- of CSV-bestanden kan echter een lastige taak zijn, vooral voor bedrijven die nog geen buitenlandse webshop hebben. Het vereist kennis van de doeltaal en een grote hoeveelheid tijd en middelen. Voor bedrijven met grote en continu wisselende productcatalogi kan het proces nog uitdagender zijn.
Gelukkig is er een oplossing voor dit probleem. Clonable heeft in haar tool een gebruiksvriendelijke functie ontwikkeld waarmee bedrijven gemakkelijk hun XML-feeds kunnen vertalen. Clonable is ervoor bedoeld om websites eenvoudig te kopiëren, vertalen en onderhouden. Om zo crossborder ondernemen zo eenvoudig mogelijk te maken. Met Clonable kunnen bedrijven hun productinformatie uit hun originele XML-feeds snel in meerdere talen vertalen, waardoor het gemakkelijker wordt om hun klantenbestand uit te breiden en de verkoop te verhogen.
Configuratie, regels en uitzonderingen
In Clonable kun je met slechts enkele klikken een xml-feed vertalen op de manier zoals dat voor uw webshop het beste uitkomt. Als er sommige velden bijvoorbeeld niet nuttig zijn om te vertalen kunt u deze uitsluiten om de kosten van de vertaling te verlagen. Dit doet u door het vinkje onder Translate uit te zetten voor het veld dat u niet wilt vertalen. Indien u daarnaast ook niet wilt dat dit veld in de vertaalde feed zit, kunt u ook het vinkje onder Include uitzetten. In het voorbeeld hiernaast ziet u bijvoorbeeld dat alleen de titel en de beschrijving vertaald worden door Clonable. U kunt deze instellingen naderhand nog aanpassen door de feed opnieuw te uploaden.
Via zogenaamde ‘substition rules’ en ‘exclusions’ kun je op een andere plek in het Clonable dashboard instellen hoe de XML-feeds precies vertaald moeten worden. Via de Text replacements is het mogelijk om een woord/zin in één keer op de gehele XML-feed aan te passen. Dit is bijvoorbeeld handig als een bepaalde vakterm meerdere keren verkeerd door Clonable wordt vertaald. U moet er wel zeker van zijn dat de vertaling op elke plek aangepast moet worden, let hier dus op. Door het gebruiken van de Text replacements functie zorgt u er met één wijziging voor dat de onjuiste vertaling op de gehele site wordt aangepast. Met translation exclusions kunt u voorkomen dat sommige woorden of woordcombinaties vertaald worden. Dit kan bijvoorbeeld van pas komen bij (merk)namen of adressen.
Automatiseren XML- bestanden vertalen
Op deze manier kunnen bedrijven het vertaalproces automatiseren, zodat hun productinformatie nauwkeurig in de doeltaal wordt vertaald. De tool biedt een gebruiksvriendelijke interface die gemakkelijk te navigeren is, waardoor hij toegankelijk is voor bedrijven van elke omvang. Met het uitgebreide dienstenpakket is Clonable een one-stop-oplossing voor bedrijven die hun wereldwijde bereik willen uitbreiden. Het stelt bedrijven in staat een breder publiek te bereiken, de verkoop te verhogen en meer inkomsten te genereren.