De grens over
Denkt u erover uw website of webshop uit te breiden naar het buitenland? Of weten buitenlandse consumenten uw website zelf te vinden? Dat is goed nieuws, want dat betekent dat u aan het groeien bent. Andere markten kennen soms alleen ook andere uitdagingen. Lees in deze blogpost waar u rekening mee moet houden.
Verleg je grenzen
Door de groei van de internationale e-commerce markt bestellen we steeds meer, en steeds makkelijker in het buitenland. Internationale platformen versnellen in een ongelofelijk rap tempo. Dit is ook te merken aan de populariteit van nearshoring: grote bedrijven verplaatsen hun opslag steeds vaker van grote landen zoals China naar plekken dichterbij huis. In verband met leverzekerheid en verduurzaming van de hele keten.
Bij fashion zie je bijvoorbeeld dat productie verplaatst wordt van Azië naar Turkije of Portugal. De keten korter maken is erg Europa georiënteerd.Door deze groei ligt er een grote markt voor Nederlandse webwinkels: Europeanen kopen steeds meer cross-border. 13% van de bezoekers van Nederlandse webwinkels komt uit het buitenland. Deze groei zal naar verwachting blijven toenemen: over 10 jaar is de wet- en regelgeving veel meer geharmoniseerd en gefocust op cross-border ondernemen, waardoor iets bestellen in het buitenland nog makkelijker en sneller zal gaan. Er zijn echter wel belangrijke dingen om in acht te nemen. In de EU alleen al zijn er 27 landen: elk met hun eigen regels en voorkeuren. Daarom is het belangrijk om je te verdiepen in het land dat je wil bereiken. Lees bijvoorbeeld dit artikel hoe u met een webshop de Duitse markt het beste kunt betreden.
De grens over met PostNL
Als er iets is wat de buitenlandse koper belangrijk vindt, is het betrouwbaarheid. De afweging wordt gemaakt of het kopen op een buitenlandse website even betrouwbaar is als het kopen op een site uit het eigen land. Dit is vooral afhankelijk van de verzending en het retourneren van de bestelling. De klant moet er op kunnen vertrouwen dat zijn pakketje goed aankomt, dat het makkelijk te retourneren is wanneer het niet bevalt. Daarnaast wil iedereen weten wanneer zijn pakketje aankomt, en daarom is ook de mogelijkheid van Track & Trace een vereiste.
Verzenden
Gelukkig is het tegenwoordig bijna net zo makkelijk om je producten de grens over te sturen als het is binnen Nederland. PostNL biedt een betrouwbare en makkelijke service om je pakketten naar het buitenland te sturen. Dit kan makkelijk via je vertrouwde en bestaande PostNL Account of je maakt een account aan. PostNL biedt hiervoor verschillende verzendoplossingen aan, afhankelijk van de grootte van het pakket. Voor pakjes tot 2 kilo bieden ze een slimmen oplossing verzonden via een voordeliger netwerk. Binnen het account worden eventuele douaneformulieren automatische gegenereerd. Het is ook mogelijk om je webwinkel te koppelen aan het PostNL account. Hierdoor worden de verzendlabels automatisch voor u aangemaakt, makkelijk toch?
Makkelijke retouroplossing zorgt voor herhaalaankopen
Ruim 10% van alle bestellingen wordt retour gedaan. Voor sport & spel artikelen is dit zelfs 15%, en bij kleding & schoenen maar liefst 25%! Een goed en betrouwbaar retourproces is daarom van groot belang. Ook uw internationale klant koopt nu eenmaal sneller als hij weet dat hij zijn aankoop probleemloos terug kan sturen. Gelukkig biedt PostNL ook hier een goede service voor. Door samenwerking met betrouwbare partners in het buitenland, altijd een afgiftepunt in de buurt, en de mogelijkheid om retouren verzameld te ontvangen. Afhankelijk van het gewicht van de zending, is er een passend retourproces. Daarnaast is het binnen Europa mogelijk om je retouren te volgen met track & trace.
Track & trace
Bij PostNL zijn uw pakketten volledig te volgen via track & trace, in maar liefst 7 talen! Dit geeft de klant vertrouwen: zo weet hij ten alle tijde waar het pakketje is. Daarnaast biedt PostNL zoals eerder gezegd ook track & trace bij retourzendingen aan. Hiermee kunt u zelf de retourzendingen volgen en weet u wanneer u ze kunt verwachten. Wanneer u met uw webwinkel track & trace aanbiedt, zal dit dus voor meer vertrouwen zorgen, wat er indirect ook voor zorgt dat de buitenlandse klant eerder dingen bij uw shop zal aanschaffen.
Duurzaamheid
Naast betrouwbaarheid, is ook duurzaamheid een belangrijke kernwaarde van bestellen in het buitenland. Waar de consument nu kiest voor een gratis en snelle levering, zijn in de toekomst duurzame bezorgopties de meest gebruikte manier voor consumenten om een pakje te laten bezorgen. In de meeste Europese landen vindt meer dan 85% dat verpakkingen recyclebaar moeten zijn, en meer dan 40% heeft de voorkeur voor duurzame bezorging. Consumenten gaan er over tien jaar gewoon van uit dat ieder pakketje duurzaam is verpakt. Het is daarom van belang dat de koper inzicht krijgt in het CO2-uitstoot van zijn verzendingen en retouren. Het is cruciaal dat je ook voor je internationale klanten een goede duurzame propositie hebt: bijvoorbeeld CO2 neutrale opslag en bezorging. PostNL biedt ook hier een goede service: hun internationale sorteercentrum IMEC is volledig CO2-neutraal en ze onderzoeken groene luchttransportopties voor verzendingen buiten Europa.