Kansen voor e-commerce in Oost-Europa
Nu de wereldeconomie zich blijft ontwikkelen, zijn bedrijven steeds meer op zoek naar nieuwe markten om naar uit te breiden. Oost-Europa is uitgegroeid tot een steeds aantrekkelijkere bestemming voor veel bedrijven, dankzij het relatief onaangeboorde potentieel en het gunstige ondernemingsklimaat. Als u op zoek bent naar mogelijkheden voor e-commerce in Oost-Europa, bent u hier aan het juiste adres. In deze uitgebreide gids verkennen we de mogelijkheden in een aantal Oost-Europese landen: Bulgarije, Tsjechië, Hongarije, Polen, Roemenië, Slowakije.
E-commerce in Tsjechië
Tsjechië heeft meer dan 10 miljoen inwoners en een hoog opgeleide beroepsbevolking. Het land is ook de thuisbasis van een aantal grote bedrijven, waaronder Skoda, Volkswagen en DHL. Tsjechië heeft een goed ontwikkelde infrastructuur en is lid van de Europese Unie. Deze factoren maken Tsjechië tot een steeds aantrekkelijkere bestemming voor e-commercebedrijven.
Volgens gegevens van Statista zal de Tsjechische e-commerce-industrie in 2022 ongeveer 7 miljard euro waard zijn en wordt voorspeld dat deze in 2025 ongeveer 9,5 miljard euro waard zal zijn. De Tsjechische e-commerce is goed voor 13 procent van de detailhandel in het land.
Van de 10 miljoen mensen die in Tsjechië wonen, kunnen er bijna 6 miljoen worden beschouwd als online shoppers, dat zal stijgen naar zo’n 7 miljoen in 2025. Als het gaat om betaalmethoden, staat Tsjechië bekend om het hoge gebruik van contant geld. Zo is betaling bij aflevering nog steeds de populairste betaalmethode, goed voor ongeveer 40 procent van de transacties. Bankoverschrijvingen zijn goed voor bijna 30 procent van de transacties.
E-commerce in Hongarije
Hongarije is gelegen in Centraal-Oost-Europa en heeft meer dan 10 miljoen inwoners. Hongarije groei in de pre-covid -jaren sterk en is lid van de Europese Unie, alhoewel de politieke leiders vaak op het randje balanceren van wat de EU toelaat. Hongaars is de officiële taal, maar er wordt ook veel Engels gesproken. Hongarije biedt een aantal voordelen voor e-commerce bedrijven, waaronder een gunstig belastingklimaat en een goed ontwikkelde infrastructuur.
Volgens gegevens van Statista zal de Tsjechische e-commerce-industrie in 2022 ongeveer 4,5 miljard euro waard zijn en wordt voorspeld dat deze in 2025 ongeveer 7 miljard euro waard zal zijn.
Het aantal klanten van e-commerce in Hongarije groeit snel, vooral de laatste jaren. Dit wordt aangedreven door een groei van het internetgebruik (2020: 85 procent van de Hongaren is internetgebruiker) en contantloos betalen, zoals mobiel betalen en elektronisch bankieren, dat populairder en gebruiksvriendelijker wordt. Tussen 2016 en 2021 kende Hongarije een van de grootste groeispurten in online shoppers in de Europese Unie. Het aandeel internetshoppers groeide met 26 procentpunten, meldt Eurostat. Meer dan 70 procent van de mensen heeft minstens één keer een online aankoop gedaan.
Bij het online winkelen geeft de meerderheid van de Hongaren (45 procent) de voorkeur aan betaling zonder contant geld, zoals creditcard en pinpas. Klanten kunnen bijvoorbeeld de koerier met een kaart betalen. Maar ook rembours is nog steeds populair. Deze twee opties zijn ook het meest beschikbaar in online winkels in Hongarije. Koeriersbezorging is al jaren de populairste verzendmethode, gekozen door 80 procent van de shoppers. Voor 38 procent hebben afhaalpunten de voorkeur, terwijl 36 procent kiest voor reguliere postbezorging. Pakketautomaten worden ook steeds populairder in Hongarije, gekozen door 27 procent van de respondenten. Bij het kiezen van een leveringsoptie zijn de verzendkosten de belangrijkste factor voor de Hongaren.
E-commerce in Polen
Polen is een groot land met meer dan 38 miljoen inwoners. Polen heeft een gediversifieerde economie en is lid van de Europese Unie. Pools is de officiële taal, maar er wordt ook veel Engels gesproken. Polen biedt een aantal voordelen voor e-commerce bedrijven, waaronder een grote markt, een goed ontwikkelde infrastructuur en een gunstig belastingklimaat.
Lees meer over E-commerce in Polen in een andere blog.
E-commerce in Roemenië
Roemenië is een land met meer dan 19 miljoen inwoners. Roemenië heeft een gediversifieerde economie en is lid van de Europese Unie. Roemeens is de officiële taal, maar er wordt ook veel Engels gesproken. Roemenië biedt een aantal voordelen voor e-commerce bedrijven, waaronder een grote markt, een goed ontwikkelde infrastructuur en een gunstig belastingklimaat.
In 2020 telde Roemenië 15,35 miljoen internetgebruikers, wat neerkomt op meer dan 78 procent van de bevolking. Volgens DataReportal bezocht 78 procent van de Roemenen websites van winkels en deed 70 procent in 2020 ten minste één keer online aankopen. Hoewel de meeste Roemenen een mobiele telefoon gebruiken om het internet op te gaan (87 procent), gebeurt meer dan de helft van de online bestellingen nog steeds via een laptop (54 procent).
Maar liefst 95 procent van de bestellingen wordt gedaan bij nationale verkopers. Hoewel een studie van GPeC meldt dat bijna een derde van de Roemenen liever bij Chinese winkels (27 procent) of andere EU-lidstaten (23 procent) koopt. Dit is ook de reden waarom AliExpress hoog scoort in de top van online winkels in Roemenië.
De Roemeense e-commercemarkt genereerde in 2021 3,2 miljard dollar aan inkomsten. Dat jaar steeg de online retail met 11 procent op jaarbasis tot een marktvolume van 6,2 miljard euro, aldus het European E-commerce Report 2022. Volgens Statista zal de markt tussen 2022 en 2025 naar verwachting groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 16 procent.
E-commerce in Slowakije
Slowakije is een klein land met een bevolking met zo’n 5,5 miljoen inwoners. Slowakije heeft een gediversifieerde economie en is lid van de Europese Unie. Slowaaks is de officiële taal, maar er wordt ook veel Engels gesproken. Slowakije biedt een aantal voordelen voor e-commerce bedrijven, waaronder een goed ontwikkelde infrastructuur en een gunstig belastingklimaat.
Volgens gegevens van Statista zal de Slovaakse e-commerce-industrie in 2022 ongeveer 2,5 miljard euro waard zijn en wordt voorspeld dat deze in 2025 ongeveer 4 miljard euro waard zal zijn. Van de 5,5 miljoen mensen die in Slowakije wonen, kunnen er bijna 3 miljoen worden beschouwd als online shoppers, dat zal stijgen naar zo’n 3,1 miljoen in 2025.
Voor Slowaken is de prijs nog steeds de belangrijkste factor bij de aankoop van een bepaald product. Toch zijn er steeds meer liefhebbers van hoge kwaliteit, ondanks de hoge prijs. Dit houdt verband met de stijging van het inkomen in dit land. Ook het consumentenbewustzijn neemt toe. Slowaken controleren steeds vaker de ingrediënten en de oorsprong van producten. Een typische Slowaakse klant kijkt eerst naar het prijskaartje, dan naar de vervoerder, en uiteindelijk wordt hij gelokt door de toegevoegde waarde in de vorm van een korting.
De belangrijkste betaalmethode voor Slowaken is de mobiele telefoon. Daarna komen prepaidkaarten. De derde plaats met 17% van het marktaandeel is voor creditcards. Bankoverschrijvingen en e-wallets nemen de minste transacties voor hun rekening – 2% en 3%.
De grootste sector in de Slowaakse e-handel is mode. Deze genereert 37% van de e-commerce-inkomsten van dit land. Daarna volgt Elektronica & Media. Deze sector is goed voor 28% van de e-commerce-inkomsten.
Tip: de geloofwaardigheid van online winkels is groot in Slowakije, maar een veel voorkomend obstakel voor online winkelen is de sterke gewoonte om goederen persoonlijk uit te proberen. Bied hen een vergelijkbare winkelervaring en maak indruk op hen met gratis verzending en prijsvoordelen die ze niet in fysieke winkels zullen vinden.
E-commerce in Bulgarije
Bulgarije is een land in Zuidoost-Europa met ongeveer 6,9 miljoen inwoners. Het grenst in het noorden aan Roemenië, in het westen aan Servië en Macedonië, in het zuiden aan Griekenland en Turkije en in het oosten aan de Zwarte Zee. De Bulgaarse e-commercemarkt genereerde in 2021 ongeveer 1 miljard dollar aan inkomsten en tegen 2025 zal de e-commerce in Bulgarije naar verwachting een marktvolume van 1.588 miljard dollar bereiken.
Volgens het European E-commerce Report van 2022 heeft meer dan de helft van de Bulgaren (56 procent) de afgelopen drie maanden online gewinkeld. In Bulgarije heeft meer dan 60 procent van de bevolking een smartphone. Maar toch vindt online winkelen vooral nog plaats op de desktop computer met 59 procent van de aankopen in 2022, meldt Statista. Jongeren bestellen het meeste via mobiele telefoons.
Wat betreft betaalmethoden betalen de meeste online consumenten met rembours. Volgens payment provider Ppro wordt maar liefst 67 procent van de ecommerce betalingen met contant geld gedaan. Creditcards en e-wallets zijn ook populair, beide goed voor 15 procent van de online aankopen.
Om Bulgaars verkeer naar uw website te leiden, zal lokale marketing & SEO essentieel zijn, maar om dit effectief te doen moet u uw winkel vertalen voor de Bulgaarse markt. Dit is erg eenvoudig met Clonable. Met een vertaalde versie van uw winkel kunt u uw winkel laten indexeren in Bulgaarse zoekmachines en zo gratis organisch verkeer genereren. Een andere grote en zeer effectieve manier om gekwalificeerd verkeer van goede kwaliteit te genereren is Google Ads.
Conclusie: E-commerce en zakendoen in Oost-Europa
– Gretige klanten, weinig concurrentie
In tegenstelling tot volwassen markten zoals Duitsland of het Verenigd Koninkrijk, staat de Oost-Europese e-commerce markt nog in de kinderschoenen. Weinig tot geen lokale concurrenten bedienen een groeiend aantal jonge, internet-liefhebbende shoppers. Het is het perfecte moment voor u om in te springen.
– Snelle groei (beter dan West-Europa)
Terwijl de West-Europese markt groter is, groeit Oost-Europa sneller, met een groei van bijna 30% in 2020.
– Een lange, gelukkige weg te gaan
De eCommerce-penetratie in Oost-Europa bedroeg slechts 41% in 2020. Vergelijk dat met de enorme 86% in West-Europa, waar shoppers veel meer vastgeroest zijn. De e-commerce-markt heeft nog veel ruimte om te groeien in Oost-Europa – neem bijvoorbeeld Polen, waar een e-commerce-markt van 29,6 miljard dollar naar verwachting zal groeien tot 47,1 miljard dollar in 2025.